Mieszanie światła ciągłego (zastanego) i błyskowego

Nawet jeśli masz tylko jedną lampę błyskową to i tak dysponujesz dwoma źródłami światła.

W tym filmie wykorzystuję to drugie źródło (światło zastane) i używam go jednocześnie z lampą błyskową tworząc coś, bez czego żadnen szanujący się profesjonalny fotograf nie może się obejść 🙂

 

95 komentarzy do “Mieszanie światła ciągłego (zastanego) i błyskowego”

  1. Pytanie dotyczace softboxa. Czemu jest on czarny w srodku?
    Bo ja niedawno zrobilem sobie takowy z kartona i okleilem go w srodku srebrnaą folią (koc ratowniczy z apteki).
    Aha i uwaga dot. blysku. Wydaje mi sie ze blysk lampy nastepuje zaraz po otwarciu migawki (chyba ze ustawienia sa inne (druga kurtyna) 🙂
    Pozdrawiam

    1. @jacs: Softbox jest czarny w środku, bo to prototyp zrobiony w niedzielę po południu 🙂

      Gdy będę nagrywał wideo o tym softboksie, to przeprowadzę testy i zobaczę, czy oklejanie folią albo białym papierem wpływa na wydajność softboksa w jakiś znaczący sposób.

  2. Najbardziej mi się podoba „światło jeszcze nie zdąży dolecieć do sensora a już się migawka zamyka”. Genialne! Pozdrawiam serdecznie!

  3. Ja od razu go okleilem i nie moge teraz juz przetestowac. Zalozylem, ze musze zrobic tak jak jest w „sklepowych”.
    Ciekawy jestem jak go zrobiles, bo ja zaczalem od projektu w Sketchup’ie 🙂
    Jezeli mozna, to poprosze tez o film.

    PS. Jako ze pierwszy raz cos pisze u Ciebie to chcialem Cie pochwalic za bloga. Duzo fajnych i pozytecznych informacji (no moze za wyjatkiem zaawansowanej obrobki komputerowej 😉

    1. @jacs: Jasne, że wyślę do Ciebie maila, gdy już nagram odcinek o robieniu softboxa. Nie zapomij zaraz pod wideo wpisać maila, na którego mam Ci wysłać wiadomość.

      Ja swój projekt zacząłem od nożyczek i teczki, pominąłem fazę projektowania wspomaganego komputerowo 🙂

      PS. Dziękuję Ci bardzo za dobre słowo o blogu i za szczerą krytykę mojej wiedzy fotoszopowej 🙂

    1. @Kamil Pelc: ‚Profesjonalni’ fotografowie traktują fotografię bardzo poważnie i pod żadnym pozorem nie mogą sobie pozwolić na uśmiech na autoportrecie, bo uśmiech mógłby naruszyć ich prestiż!

      😉

  4. jak zawsze prosto i na temat , bardzo podobaja mi sie twoje filmy . czekam na info w sprawie softboxa a dokladnie materiału rozpraszającego kiedys robilem podobny z kalki technicznej ale czegos jeszcze brakowalo .

    pozdr.

    1. @cosmo: Dzięki za gratulacje 🙂

      Ten filmik pokazuje zdecydowanie lepszy i większy softbox, niż ten, który sobie zrobiłem. Mój na pewno nie wytrzymałby naporu wiatru 🙂

      PS. Już niedługo. Walczę z urzędami.

  5. Jak zwykle, prosto i na temat bez zbędnych teorii.
    Tylko jedna mała uwaga, przy wydłużaniu czasu naświetlania celem użycia większej porcji światła zastanego należy zmniejszyć moc lampy. Ale rozumiem, że lampa TLL sama zmniejszała moc.
    Pozdrawiam
    Krzysztof

    1. @krzysio35: Lampa nie była TTL i ustawiona była cały czas na tą samą moc. Nie musiałem zmniejszać mocy lampy, bo światła zastanego wpuszczałem bardzo mało w porównaniu ze światłem z lampy błyskowej.

  6. Ciekawe rozwiązanie z tym składanym softboxem. Ja wykorzystałem kiedyś dawno temu do autoportretu duże lustro, bo dodatkowo mogłem kontrolować to jak na tym zdjęciu będę wyglądał, ale korzystałem ze światła zastanego i doświetlenia blendą.

  7. Fajnie nagrane a to zakończenie to już super Ci wyszło nieco szyderczo z tych co to sobie robią foty żeby pokazać jaki sprzęt maja 🙂
    Acha i jeszcze jedno z byle czego potrafisz zrobić coś fajnego jak chociażby ten softbox. Ni zdziwię się jak pewnego dnia pokażesz jak zrobić obiektyw ze światłem 1.0 i będzie robił lepsze foty jak oryginał 🙂 Dzieki za fajne filmiki 🙂

  8. Mam jedno nasuwające się pytanie, podczas nocnej sesji gdy mieszamy światło zastane z lampa błyskowa wyzwalana na cls Nikona z parasolką to jaki maxymalnie długi czas mogę ustawić aby zdjęcia było super doświetlone(chodzi głównie o tło) a model nie był poruszony?
    bardzo bym chciał zobaczyć jakiś filmik na temat sesji foto nocą-obrazujący mieszanie światła zastanego z lampa błyskową i kombinacja rożnych przesłon.Tego jeszcze nie widziałem nigdzie!!!!

    Ostatnie wrzuta w studio super-urzeka mnie twoje opowiadanie na temat takich rzeczy prosto, nie poprawnie czasami ale jasno i zrozumiale brawooo

  9. Witaj Jarku bardzo podoba mi się pomysł na auto portret
    szczególnie że można pochwalić się swoim sprzetem naprawe rozbawiły mnie twoje foty pozdrawiam Artur

  10. Świetna robota a I softbox jest mega, ja mam tez tzw homemade, ale niestety nie składany, nie myślałeś aby wnętrze wykleić folia aluminiową lub czymś podobnym? wtedy światło lepiej odbija się od ścianek – to zaczytałem gdzieś na jakimś forum.

  11. Dziękuję za treściwą a i bardzo strawną nową porcję wiedzy.
    Nieźle Pan tu warzy owe pojęcia optyczne.
    Pozdrawiam, życzę miłego dnia.

  12. Fajnie tłumaczysz z uśmiechem i na luzie. Pytanie:gdyby softbox był znacznie większy mniej byłoby wypalenia prawej strony twarzy? Gdy jesteś poważny to Twe oczy i tak się śmieją.
    Pozdrawiam.

    1. @jurek-1: Przepalenie na mojej twarzy nie wynikało z wielkości softboxa (w tej odległości od „profesjonalnego fotografa” każdy, nawet tak mały softbox wydaje się wielki). Po prostu źle ustawiona była ekspozycja.

      Co prawda ustawiłem ekspozycję prawidłowo przed rozpoczęciem nagrania, ale w ferworze walki raz ustawiałem się bliżej softboxu, a raz dalej co znacznie zmieniało ilość światła na mnie padającą.

  13. Błysk!! 🙂 Dobre
    Rozbawiłeś mnie Jarku tym video a szczególnie zdjęciami (z ponurą miną) na końcu, widziałem wiele autoportretów o których opowiadasz. Ale nic nie przebije autoportretów robionych przed lustrem z lampą błyskową 🙂

    A! I poproszę instrukcję tworzenia softboxa wg. Twojego projektu.

    pzdr.

  14. Bardzo ciekawy filmik i prosty 🙂 Ja osobiście używam reporterskiego softboxu którego można zakupić na znanym portalu aukcyjnym. Wiem, ze to może ciut nie plecakowe ale mieści się wszędzie. Praca z jednym softboxem bardzo umila życie ciekawie można mieszać światło. Przykładowe efekty http://img36.imageshack.us/img36/7578/68771457.jpg http://img140.imageshack.us/img140/1621/25840257.jpg Czekam na więcej plecakowych porad 🙂

    Pozdrawiam Darek

  15. Jak zwykle prosto i rzeczowo. Choć wiedza, którą tu przekazałeś nie jest mi obca, to chętnie obejrzałem kolejne video naczelnego „profi” kraju 😉
    W Twoim studio, pewnie nie ma to znaczenia, ale mogłeś wspomnieć o tym, że im większy wpływ na ekspozycję ma światło zastane, tym bardziej musimy zwracać uwagę na różnicę w temperaturze barwowej światłą błyskowego i zastanego.
    Aha… co z DVD, które miało być już gotowe?

    1. @Marek: Masz rację co do różnicy temperaturowej lampy błyskowej i światła zastanego. Nie opowiadałem o tym, żeby nie komplikować i zmieścić się w 10 minutach 🙂

      DVD (i nie tylko) już jest gotowe i jak tylko załatwię sprawy podatkowe napiszę więcej na blogu.

  16. Bardzo fajne jak zwykle zreszta!
    Ale umknela mi jedna rzecz, bo mowisz Jarku ze ilosc swiatla zastanego jaka bedzie widoczna na zdjeciu zalezy tylko od czasu migawki… a przyslona? Tutaj ustawiasz ja na 4. Rozumiem, ze chodzi o osiagniecie odpowiedniej glebi ostrosci albo optymalny otwor dla danego obiektywu. Czy moze sa jakies inne przeslanki do tego ze regulujesz tylko czasem migawki?
    p.s. strasznie jestem ciekaw z czego zrobiles to biale w rozpraszaczu

    1. @orzech: ruszałem tylko czasem, żeby nie przestawiać przysłony i iso. Gdybym zaczął mieszać przysłoną albo iso, to naświetlenie z lampy błyskowej poszłoby się kopać. Czas jest jedynym parametrem nie zmieniającym naświetlenia lampy błyskowej, więc właśnie nim się bawiłem.

      PS. Zasłona od prysznica. Ale mam jeszcze lepszy pomysł!

  17. Dzisiaj po raz pierwszy trafiłem na Twoją stronę. Ale już teraz wiem, że będę tutaj zaglądał często.
    Super podejście do tematu.

    1. @Paweł: Jeśli chcesz dostać linka do instrukcji softboxowej, to zostaw mi maila nie tu, w komentarzu, ale w specjalnie do tego celu skonstruowanym okienku pod wideo. Tym, pod którym jest guzik „Przyślij mi instrukcję”

    1. @Marek: Ostrość ustawiłem sobie przed nagraniem, a w trakcie nagrania aparat był przełączony na ręczne ustawianie ostrości. Za każdym razem, gdy robiłem sobie zdjęcie ustawiałem się w takiej samej odległości od aparatu.

  18. „http://redek_5555.eu.interii.pl/JPG/img_.jpg” Mam nadzieję że wszyscy oglądający wybaczą brak w ostrości , migawkę wyzwalałem nogą dokładnie dużym palcem

  19. w końcu sie udało :):) mam nadzieję że wszyscy oglądający wybaczą braki w ostrości 🙂 migawkę wyzwalałem nogą a dokładnie dużym palcem w prawej nodze , za pomocą oczywiście wężyka

  20. he he dzięki za miłe słowo ,takie było założenie , w tytule winienem dodać portret minionej epoki z wykorzystaniem współczesnej techniki hehe

  21. ‚Ale nic nie przebije autoportretów robionych przed lustrem z lampą błyskową :)’
    @Paweł,
    dlatego takie aparaty nazywają się ‚LUSTRZANKI’ 😉

  22. Wszystko jasno pokazane i na temat dziękuję i czekam na więcej filmików. bardzo fajnie się ciebie ogląda i słucha. Pozdrawiam

  23. instrukcja doszła na maila
    ale mam pytanie, czy wyłożyć softbox stroną złotą czy srebrną? wynikiem będzie inna temp barwowa, ta złota to pewnie jakieś 5200K a ta srebrna to jakieś 4300K, dla koloru skóry to chyba lepiej złota,
    zrobie sobie ten softbox do mojej dodatkowej lampy METZ-45, którą używam jako dodatkowa lampa od dołu do cyfrówki lub do mojego analoga Zenith TTL 😀
    pozdrawiam

  24. @Jacek: a ja bym podniósł temp o 200-300K, filtrów na lampe jeszcze nie mam,
    a propo softboxa: czy on musi być z czarnej teczki, jak sie uzyje innego koloru to nic się nie powinno stać, bo i tak obklejamy od środka folią, chyba że czarny to kolor fotografowów 😉

  25. Również jestem zainteresowany, stworzeniem takiego, wygodnego i poręcznego softboxa Pana produkcji:). Z niecierpliwością zatem czekam na film instruktarzowy! Pozdrawiam serdecznie!

  26. Witam,
    niedawno trafiłem na Twoja stronę – naprawdę super. Jestem początkujący w tej tematyce chętnie i szybko wchłaniam wiedzę która jest prezentowana 🙂
    Brakuje mi tylko materiałów na temat obróbki zdjęć na kompie. Rozumiem że wszystkie foty które są umieszczone na stronie przeszły przez obróbkę. Możesz jakieś informacje na ten temat. Proszę 🙂
    Pozdrawiam

  27. Dzięki ale nie o taki materiał do obróbki mi chodziło 🙂
    Zgadzam się że obróbka powinna być jak najmniejsza jednak bardzo fajne rzeczy można zrobić na kompie. Z materiału wynika że do obróbki stosujesz tylko dwa suwaki. Czy wszystkie zdjęcia tylko tab były obrabiane? Jeżeli tak to nie bardzo rozumiem po co robisz zdjęcia w RAW i kupiłeś Adobe Lightroom skoro taką korektę można zrobić na w darmowym GIMP’ie.
    Nie ukrywam że sposób w jaki przekazujesz wiedzę bardzo trafia do mnie i jest super, dlatego też chętnie wysłuchałbym czegoś na temat obróbki.
    Dziękuję bardzo za to wszystko co zrobiłeś !!!!

    1. @Jacek: Może i fajne rzeczy można zrobić na kompie, ale ja ich nie robię, bo bawię się fotografią, a nie obróbką komputerową.

      Większość zdjęć obrabiam tymi dwoma suwakami, czasami jeszcze jakimś jednym czy drugim.

      Robię zdjęcia w RAW, bo w jpegach jest mniej informacji niż w RAW. Kupiłem Lightrooma, bo ma znakomity moduł do katalogowania zdjęć.

      Dzięki za dobre słowa 🙂

  28. Migawka, przysłona, ISO, ogniskowa, odległość od obiektu, liczba przewodnia, światło zastane, błysk flesza i wszystkie pochodne. to cała filozofia i obszerny dział wiedzy, której poznanie i stosowanie wymaga nauki i treningu.
    Twój film, i nie tylko ten, przybliżają mnie „do poznawania prawdy”.
    Prawdę mówiąc, zamiast tracić czas na prace ręczne, wolę kupić gotowy softbox, a czas spożytkować na naukę i treningi. Nie sprawdzałem jeszcze cen, ale myślę, że nie są zawrotne. Nie mniej jednak, na wszelki wypadek, poproszę Ciebie o przepis na wykonanie tego bardzo przydatnego przedmiotu.
    Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.