Jak ustawić lampę błyskową w parasolce

Zapraszam na krótką audycję, z której dowiesz się jak ważne jest prawidłowe ustawienie lampy w parasolce i dlaczego nie ma sensu kupowanie dużych parasolek do pracy z małymi lampami błyskowymi.

O ustawianiu lamp opowie Michał Dulemba.

12 komentarzy do “Jak ustawić lampę błyskową w parasolce”

  1. Równomierne oświetlenie parasolki poprzez nałożenie stofena – wygląda ciekawie, ale czy przez to nie stracimy kolejnej porcji mocy błysku ??

    Pozdrawiam
    Wojtek

  2. Stracimy, także nawet jak nie założymy stofena, a tylko bedziemi zoom’owac flesza na szeroki kąt. Wtedy trzeba dać w góre korekcje. Dobrym rozwiązaniem jest tu zastosowanie dodatkowego BP, lub dobrych alkaicznych baterii.

  3. Markowi chyba chodziło o to, że ustawiając lampę na szerszy kąt, będziemy naświetlać ten sam fragment parasolki znacznie słabszym strumieniem światła. Aby przy najszerszym ustawieniu lampy tak samo mocno naświetlić całą parasolkę (porównując ilość światła padającą na daną powierzchnię parasolki) potrzebujemy mocniejszych błysków, które szybciej wycisną soki z posiadanych przez nas akumulatorków.

    Ze stofenem bym uważał – i nie chodzi tylko o ilość światła jaką zjada. Zakładając tą nasadkę mamy duże szanse na skierowanie sporej ilości światła poza parasolkę, co może być źródłem dodatkowych refleksów, przebarwień itp.

    Doskonałym sposobem na rozwiązanie problemu częściowego oświetlenia parasolki transparentnej są wypukłe parasolko-softboxy, w których tylna część jest wykonana z odbijającego materiału – światło z lampy powinno rozproszyć się równomiernie na całej powierzchni parasolki bez problemu, a przy okazji nie stracimy cennego światła tak jak podczas stosowania nakładki typu stofen.

  4. Powiem wam szczerze że dziwię się waszym problemom. W niedzielę robiąc sesję na poligonie, z ciekawości pstryknąłem zdjęcie swojej parasolki i przy 24mm, praktycznie całe 110 cm czaszy było oświetlone. Bez stofenów i innych kombinacji. Może jakoś wyjątkowe pod tym względem są lampy Canona, bo parasolka to najtańsza z fripersa czy tam dunsportu.

  5. A, kurde, miałem się odnieść do poprzedniego posta. Sorry za posta pod postem.

    W sumie można też tłumaczyć batterypacka krótszym ładowaniem lampy i czymś tam jeszcze. I wszystko będzie prawdą, tylko dążyłem do tego że wypowiedź Marka sugerowała powiązanie mocy lampy ze sposobem jej zasilania. Ja wiem że tak nie jest, Marek to pewnie wie, i wiedzą to wszyscy którzy się tym bawią codziennie. Ale jak zaglądnie tu taki przysłowiowy ‚n00b’ to może źle to zrozumieć.
    Ot, taki mój czepialski sposób na pokazanie nieścisłości ;P

  6. O to mi własnie chodziło. Dlatego napisałem o BP do flesza. Zoomując palnik na najszerszy kąt, tracimy na mocy błysku w stosunku do powierzchni, dlatego konieczna jest korekcja w góre o 1-2 EV.

  7. Odkopię trochę temat. Widzę, że na filmie korzystacie z parasolki białej transparentnej. Dosłownie przed chwilą dostałem kurierem parasolkę srebrną z taką bąbelkową powierzchnią. Jednym z pierwszych testów, jakie wykonałem, to właśnie działanie przy różnych ustawieniach palnika.
    No i wnoiski z moich zabaw są zgoła odmienne od tych z filmu. Robiąc zdjęcie dokładnie na wprost parasolki nie widać prawie żadnej różnicy w równomierności oświetlenia czaszy, niezależnie, czy palnik jest ustawiony na 50mm, czy 14mm za stofenem (jedyna różnica to ilość światła, która zmienia się dość drastycznie).
    WNIOSEK: Srebrne parasolki górą…

    1. Jak stwierdziłeś, że parasolka jest tak samo oświetlona w obu przypadkach? A jeśli ilość światła zmienia się drastycznie,to wydaje mi się, że metoda pomiaru nie jest dokładna.
      Czy możesz dać linka do fotek testowych?

  8. Znowu odkopie temat.Tak jakoś raz do roku w maju odżywa wątek. W swojej książce Lampy błyskowe w praktyce Kirk Tuck pisze, że podstawową parasolką używaną przy pracy z małymi lampami jest parasolka o średnicy 150 cm . Fakt, że światło lampy jest odbijane od wnętrza czaszy parasolki a nie przepuszczane przez nią. Autor uważa, że jest to idealny rozmiar do uzyskania światła przechodzącego i właściwie oprócz blendy jako kontry jedyny sprzęt potrzebny do stworzenia ciekawego portretu. Jak to jest w praktyce ?. Dopiero zaczynam -:}.

    1. @Wojtek: Ja mam mniejsze parasolki i jakoś sobie radzę. Myślę, że dobór sprzętu jest bardzo indywidualny (ja lubię lampy, ale znam gości, którzy radzą sobie świetnie bez nich).

      Kup jakąkolwiek parasolkę, bo różnice między dużymi a mniejszymi (moje mają 110cm) nie są aż tak bardzo znaczące.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.