Color Checker Passport X-rite – jak uzyskać naturalne kolory

Jeśli robiłeś kiedyś zdjęcia w pomieszczeniu, gdzie świeciła żarówka w czerwonej oprawce, z sufitu sączyła się poświata świetlówki a przez okno wpadało światło słoneczne, to wiesz, że kolory na zdjęciu nie wyglądają najlepiej.

Na kłopoty Color Checker Passport X-rite! W tym wideo pokazuję jak przy pomocy tego właśnie urządzenia i Adobe Photoshop Lightroom uzyskać perfekcyjnie naturalne kolory, nawet gdy światło jest dzikie i kolorowe 🙂

PS. Ta sama sztuczka działa nie tylko w Lightroomie, ale także w normalnym Photoshopie.

PS2. Color Checker Passport widziałeś już wcześniej w fascynującym filmie o ustawianiu balansu bieli.

13 myśli nt. „Color Checker Passport X-rite – jak uzyskać naturalne kolory”

  1. Tak trzymać Jurku i wreście zabierz się za pisanie ksiażek bo porzeba twojej wiedzy nawet starym wygom foto. Lub zgrywaj to na płytki i sprzedawaj chętnych będzie poro.
    Krzysztof z Jaroslawia

  2. Dzięki Jarku za filmik. Kazda wiedza jest dla mnie skarbnicą. A koledze ktory mowi o ambicjach w tym filmie polecam pojscie do kina na jakis film Agnieszki Holland:))) Pozdrawiam Cie Jarku!

  3. Kolega Błażej nie rozumie do czego służy CCP. Właśnie ten brak wiedzy zarzucono Jarkowi przy poprzednim filmie (ja też :D). CCP Kalibruje aparat tworząc jego profil barwny w celu uzyskania prawidłowych kolorów. Na tym filmie Jarka to widać. Nie zmienia się tylko odcień i dominanta barwna a przede wszystkim odcień koloru (czerwony jest czerwony a nie czerwonawy).
    Na próbę zrób sobie zdjęcia tej samej sceny tak samo oświetlonej dwoma rożnymi aparatami (może być nawet ten sam model). Ustawienie WB nie załatwi sprawy identycznych kolorów. Czasem użycie innego obiektywu już powoduje inną kolorystykę. Kalibracja kolorystyczna aparatów przy pomocy CCP załatwia tę sprawę.
    Szkoda Jarku, że spróbowałeś czegoś bardziej ambitnego. Proponuję próbę uzyskania prawidłowych kolorów przy oświetleniu sodowym. Da się to dużym nakładem pracy zrobić suwakami w LR, natomiast używając CCP robi się to kilkoma ruchami a efekt jest powalający.

  4. Tam gdzie są mocno wymieszane źródła światła CCP się bardzo przydaje, co zostało ładnie pokazane na tym filmie Jarka. Wszystko byłoby fajnie, gdyby nie jego cena, więc gdy ma się luźną gotówkę to …
    Pozdrawiam

  5. Witam. Proszę o odpowiedź na dwa nurtujące mnie pytania (jako użytkownika CCP), bo nie okiełznałem tego ustrojstwa do tej pory:
    dlaczego jest tak, że kliknięcie pipetą LR na pole neutralnie szare (pomijam kreatywne pola portretowe i krajobrazowe) powoduje, że tint odchyla się zawsze w prawo czyniąc skórę czerwonawą? To samo dzieje się ze spyder cube, kliknięcie na pole szare powoduje ustawienie wb, które ponoć niekorzystnie wpływa na wb zaczerwieniając skórę. Często spotykałem się z tym, że po ustawieniu wb i kolorów w oparciu o CCP przyjaciel zarzucał mi, że skóra fotografowanej osoby jest czerwona, że osoba wygląda na poparzoną. Gdzie może leżeć problem? Z góry dziękuję za wyjaśnienie.

  6. Tak, skalibrowany spektrofotometrem color munki do d65, gamma 2,2 i 120, czyli teoretycznie pod papier. Opisywany przeze mnie „problem” pojawiał się na lcd ustawionym na fabrycznie skonfigurowany sRGB. Bajer cały polega na tym, że pomijając moją percepcję kolorów, Ci poparzeni ludzie widziani byli na monitorze u kolegi, który ma dobre oko do kolorów. Praktycznie w 99% sytuacji zdjęciowych i dokonywanych ocen mych kadrów, sugeruje przesunięcie suwaka tint poniżej zero, w zależności od sceny fotografowanej od -2 do nawet -24. Zastanawia mnie więc po co wzorce szarości, skoro pipetowanie w LR mija się z celem. 🙁 Obaj mamy nikony. Co poradzić na to? Czyżby LR, CCP i NEFy to niezbyt dobrze dobrane trio? 🙁

    1. @Bartek: Jeśli masz skalibrowany monitor, to już nie wiem 🙁

      Sprawdziłbym jeszcze na innym, nieskalibrowanym monitorze jak te zdjęcia wyglądają. Oczywiście test powinien być przeprowadzony na 2 monitorach ustawionych obok siebie.

      Jak dasz linka do zdjęcia, to też mogę się wypowiedzieć na temat zaczerwienienia twarzy, a i być może dostaniesz więcej opinii od Plecakowiczów 🙂

  7. P.S.: Dodam jeszcze, ze kupiłem spyder cube i tak samo WB tint ustawia zawsze na wartości dodatnie (pipetuję w różnych miejscach kwadracika). NEFy robię w Adobe RGB, potem eksportuję zdjęcia do jpg sRGB. Przeczytałem, że obszar roboczy LR to ProPhoto, ale czy to ma jakieś znaczenie, ta różnica profilów, skoro eksportuję jpgi do sRGB?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *